چكيده :
اولين مسئله در اين رساله ، به بررسي شخصيت رستم و جايگاه او در تفكر اساطيري ايراني و بويژه نقش او در «شاهنامه » اختصاص دارد . در ضمن ، پيشينه خاندان سام و نريمان و رستم دستان ( چنانچه حكيم فردوسي بر ما مي نماياند ) مطرح مي گردد. از سوي ديگر ، از ديدگاه مورفولوژي ( ريخت شناسي و سيما شناسي و .. ) و در آلات وادوات جنگي اين پهلوان رستم و تنها ياورش رخش بحث به ميان مي آيد .[1]
نكته ديگر صفات نيكوي رستم است كه به گونه اي خاص در وجود او جمع شدهاند. همچون : زورمندي ، هنرمندي ، اعتقاد (توكل ) ، مدبّري ، علاقه به رزم و بزم ، زبان آوري ، وفاداري ، جوانمردي و پهلواني عيان مي گردد .
نكته ديگر اينكه در هفت خوان ، نماد تعالي رستم است ، و رستم مظهر انسان كامل ايراني است كه با موجودات اساطيري همچون اژدها و ديوان ، برخوردها و چالش دارد .
قسمت دوم اين نوشتار به بررسي هفت خوان ، وجه نمايش آن از زاويه ديد انسان امروزي بررسي شخصيتها و چهره ها در ادبيات … - ( چنانكه متعارف است ). پرداخته است . تصاويريكه به نوعي يك ؟ « تيپ » را به مامعرفي مي كنند . همچون جادوگر ، كودن ، مست و ………
در پايان نگارنده به موضوع اصلي ( با پيش زمينه مطرح شده ) پرداخته است .
فضا سازي فردوسي در «خوان ها » نحوه نمايش صفحه ها و توصيف از آنها و بررسي شعراو از نگاه تصويري و گرافيكي ، چنانكه طرح موضوع از اين نكته شروع مي شود.
نتيجه گيري : شاهنامه بطوريكه تاريخ نقاشي ايراني نشان داده – تصويري ترين و خوش پرداخت ترين ، روايت ادبي است كه در نحوه بيان فضا ، صفحه ها ، حالات چهره هاي انساني و حتّي حيواني ، رنگ ها و توصيف موجودات اساطيري جايگاه قابل توجه و مثال زدني دارد . .[2]
مبلغ قابل پرداخت 18,800 تومان